• hello@azencegem.hu

  • 2016-12-10

A millió dolláros kérdés: fontos vagy nem fontos a Facebookon az oldalunk Like száma?

A millió dolláros kérdés: fontos vagy nem fontos a Facebookon az oldalunk Like száma?

A millió dolláros kérdés: fontos vagy nem fontos a Facebookon az oldalunk Like száma? 1024 576 Az Én cégem!

Nem érdemes Ádámtól és Évától nekifutni a kérdésnek. Sokkal inkább tekinthetjük kiindulópontként a 2016-os trendet, amiben marketing guruk tucatjai tanítják azt Magyarországon, hogy engedd el az FB oldalad Like számát és helyette egy minőségibb célközönséget építs ki. Igazuk van benne? 

Azt ne vitassuk, hogy a bevételünk 80%-a stabilan a minőségi ügyfeleinktől érkezik, akiknek a száma a teljes kontaktunk maximum 5-10%-a lesz.

 

A nyilvánvaló hazugságokat (kamu játékok, kamu adakozás…stb) most vegyük ki a pakliból, mert azt a Facebook előbb-utóbb megtalálja és letiltja, az oldalt pedig megbünteti. Az aktuális trend szerint a leginkább a nyereményjátékok pörögnek a Facebook-on, ezért a legtöbben erre fekszenek rá. Hiszen ki ne szeretne nyerni, ha csak kattintania és megosztania kell? Persze etikai határokat feszegetnek mostanában viszonylag ismert vállalkozások is. Példának az iCentre Facebook oldalát hoztam fel, ahol az alábbi promóció fut december 6 óta (illetve elötte gyakorlatilag ugyanez a sablon egy másik sztorival már több hónapos történet).

Hogyan épül fel ez a „oszd meg és nyerj” kapány?

  1. Egy nagyértékű termék képével találkozunk, ami máris megmozgatja a fantáziánkat.
  2. Látjuk, hogy egy komoly cég áll mögötte (iCentre), tehát biztosan nem átverés.
  3. Az első sor a legfontosabb a szövegben, hiszen ekkor vagyunk a legkiváncsibbak: Két dolgot tudunk meg: ez egy nyereményjáték és köze van az Apple Watch Nike+-hoz!
  4. A Facebookozok ma már idomítva vannak és ismerik a teendőket. Sokan nem is olvasnak tovább, hanem reflexszerűen kattintanak, megosztanak.
  5. Két figyelemelterelő szókombináció (Apple Watch Nike+ és hashtag icentrekaracsony) között a figyelmesek felfedezhetik, hogy az óra a sztorihoz kell, a nyeremény pedig nagyjábol 1.000 forint értékű (bögre+tornazsák)

Az eredmény jelenleg: 300 like, 268 komment és 84 megosztás. Mondhatjuk, hogy interakcióként az organikus elérésért az iCentre fizetett 5.000 HUF (az 5 csomag ékb. értéke) / 300 like (mert valószínűleg nagy az átfedés a like-ok és megosztások között) = 16,66 forint!!!! Cserébe mit kapott? több tízezer ember elérésének a potenciálját, hiszen a megosztásokkal, likeokkal az ismerősök ismerőseinek egy része is „rátalálhat” az oldalra. Ez sokkal olcsóbb kampány, mintha fizetett FB hirdetéssel akartak volna haladni…

Az iCentre FB oldala jelenleg 36.199 like-kal rendelkezik

Megnéztem az előző kampányukat és az arányok ugyanazok: 350 like, 281 komment, 138 megosztás. Ez mit jelent? Az iCentre talált 300-400 olyan embert, aki minden alkalommal reagál és vásárol? Ők a jó ügyfelek? Egyáltalán létezik olyan vásárló, aki negyedévente bemegy az iCentre-ben hűséges ügyfélként egy új iPhone-ért vagy MAC-ért? Mindezt úgy, hogy ezeket az eszközöket átlagosan 2-3-4 évente cserélik a felhasználók.

Hiába vannak minőségi ügyfeleid. Ha nem rendszeres a szolgáltatásod, hanem egy terméket árulsz, akkor a vásárlóid is időszakosan jelentkeznek. Innentől kezdve a legfontosabb feladatod a meglévő ügyfelek megtartása mellett az új ügyfelek megnyerése…

A FB szakértők azt is mondják, hogy az 1%-os interakciós arány a teljes like táborhoz képest már átlagosnak mondható. Persze a számokat lehet tupírozni, de a valóságban az átlag pontosan azért átlag, mert a legtöbben nagyjából erre képesek. A képen láthatsz egy ijesztő összefüggést! Ha ugyanezt az arányt tudod produkálni ugyanilyen kampánnyal egy olyan FB oldalon, ahol a like számok 5.666, akkor láthatod, hogyan változnak meg a számok.

Ez egyébként törvényszerű, hiszen ha 100 forintot teszel fel a tipp-mixen és 20% a nyereséged, akkor is csak 20 forintot nyertél. Ha 10.000 forintot teszel fel ugyanarra, akkor pedig 2.000 forintot, ami arányaiban 20x több, mint a 100 forintos téted önmagában. Ezek olyan törvényszerűségek, amiket nem lenne szabad ignorálni az online marketing világában sem.

Mi a lényeg ebből számodra?

Kisvállalkozóként teljesen más lehetőségeid vannak, mint mondjuk egy iCentre-nek, akik milliárdos árbevételű vállalkozásként havi szinten tízmilliókat tudnak marketingre költeni. Azért elgondolkoztató szerintem, hogy még egy ekkora vállalkozás is belekezd ezekbe a „filléres” nyereményjátékokba. Szerinted azért, mert nem működik?

A lényeg az organikus elérésen van!

A FB lakói be vannak oltva a reklámok ellen. Felmérések bizonyítják folyamatosan, hogy reflexszerűen görgetünk tovább a különféle hirdetéseken, hiszen nem ezért jövünk fel Facebook-ra. Ráadásul a FB algoritmusa is egyre inkább háttérbe akarja szorítani a kiscégeket, akik nem hajlandóak/ képesek havi szinten komolyabb összegekért hirdetni. Viszont az organikus elérés már teljesen más tészta. Te az elmúlt héte hány ismerősödnek nézted meg a megosztását? Ezek közül mennyi volt egy cég „burkolt” reklámja? – Ezeket a feltevéseket mindig teszteld le magadon is, hiszen egyik oldalról szolgáltató vagy, de a másik oldalról átlagos FB felhasználó…

Az iCentre számára sem az a lényeg, hogy a meglévők közül kapjon 200-300-10.000 like-ot, hiszen ezek az emberek már ismerik a boltot. Persze jó dolog aktiválni őket és folyamatosan a szemük elött maradni. De potenciálban az 5.000 forintos 5 iCentre csomagért cserébe a lehetőséget vásárolja meg az iCentre, hogy eljusson organikus módon az ismerőseidhez, és az ismerőseid ismerőseihez. Ennek a folyamatnak bizonyos pontjain 1-1 közvetett ismerős ismerőse is like-olni fogja az oldalt és megnézni a cég kínálatát is…

  • Ha megnézi a kínálatot, akkor új vásárló lehet belőle
  • Ha like-olja a FB oldalt, akkor megszereztük az esélyét annak, hogy legközelebb ő is like-ol egy posztot, amit majd az ismerősei is láthatnak…

 

 

A Facebook nagyon küzd ez ellen


Azt tudnod kell, hogy nem oldódik meg minden problémád, ha belátod, amit feljebb okfejtettem. Soha nem volt szükséged annyi oldal LIKE-ra, mint lesz holnap! A Facebook folyamatosan csökkenteni az organikus elérésék számát. Egyrészt azért, mert hihetetlen mértékű és egyre növekvő tartalmat generálnak a vállalkozások és a FB így védi meg a felhasználót attól, hogy percenként kapjon 200 megosztást, hirdetést vagy „jó sztorit”. Másrészről ezzel akar téged a FB a fizetett hirdetések világába taszítani, amiből nekik komoly bevételük van.

Tehát önmagában x ezer like az oldaladon nem jelenti azt, hogy mindenki megkapja a posztjaidat. Gyakorlatilag hónapról hónapra csökken az arány. Ha 2012-ben volt egy 36.199 like sereged, akkor egy posztodat átlagosan 5.791 emberhez juthatott el első körben. Ma ugyanehhez az eléréshez már 57.910 fős táborodnak kellene lennie! Na pontosan ezért lehet fontos, hogy folyamatosan növeld a like számokat. Lehet, hogy a kevésbé minőségi emberek és Marika nénik is megérkeznek az oldaladra, de összességében növelik az arányod és ezáltal nő az esélyed a releváns és potenciális ügyfelekhez való eljutásodban.

Utolsó gondolatként hozzátenném, hogy a megosztások nagyban tudják növelni az elérésedet és ezáltal kitárul elötted a világ. Saját oldalaimon látom, hogy egy posztom, amit nem osztanak meg, az egy 8.000 LIKE oldalon 300-600 elérést tud produkálni átlagosan. Ha megosztják már  10-en, akkor simán meglesz a 2-3000. Ha megosztják 300-an, akkor már az elérésem bőven 15 ezer fölé ugrik. Ez persze továbbra sem garantál számomra semmit, de legalább a lehetőséget megkapom ezáltal, hogy elérjek olyan új potenciális ügyféljelöltekhez, akiket amúgy nem tudnék megszólítani.

Az egész akkor működik nagyon jól, ha valódi és értékes tartalmat adsz át. Az új FB és Google algoritmusok az ügyfeleket védik és egyre inkább előtérbe helyezik az értékes bejegyzéseket, amik adnak és nem elvesznek!

 

    Az adatkezelési tájékoztatót megismertem és elfogadom.
    Hozzájárulok, hogy a azencegem.hu számomra e-mailt küldjön.