Gyakran keresnek fel minket ügyfelek azzal az igen erős szándékkal, hogy a meglévő honlapukat korszerűsítsék, modernizálják illetve sales szempontokat figyelembe véve újra építsük. A honlap átalakítás kapcsán alapvetően kétfajta kérés érkezik felénk: alakítsuk át rendesen vagy alakítsuk át olcsón. De valóban létezik honlap átalakítás olcsón?
Mit szeretne az ügyfél?
Az ügyfél pénzt szeretne. Az ügyfél modern oldalt szeretne. Az ügyfél letisztult oldalt szeretne. Az ügyfél marketing szemléletben felépített oldalt szeretne. Az ügyfelek jellemzően ugyanazt szeretnék. Akik minket felkeresnek, azok mind pénzt akarnak termelni a honlapjuk által. Tehát az elvárások rendkívül letisztázottak és egyértelműek szoktak lenni.
Csak ezt, meg csak azt…
Az ártárgyalás egy nagyon kényes történet, ugyanis honlapot lehet felépíteni egy tál rizsért is, de akár egy autó árát is el lehet rá égetni. Minden a specifikációktól, az ügyfél egyedi kéréseitől függ. Gyakran tapasztajuk azonban, hogy a honlapkészítést, a honlap szövegezését, a honlappal kapcsolatos egyéb teendőket szeretik elbagatelizálni. Valamiért nem tudják először az ügyfelek helyén kezelni ennek a szolgáltatásnak az értékét.
Ilyenkor születnek meg a „csak ezt kéne, meg csak azt kéne” kezdetű aranyköpések. Mintha azáltal, hogy „csak ez” legyen benne, akkor olcsóbban lehetne kihozni a projektet. Múltkor megkérdezték tőlünk, hogy mitől kerül annyiba az oldal, amire ajánlatot adtunk? Azért kerül annyiba, mert három héten keresztül három munkatársunk dolgozik ezen folyamatosan.
Nem vagyok hajlandó honlap átalakításért fizetni
Kaptunk egy nagyon meglepő választ az egyik érdeklődőtől. Azt írta nekünk, hogy
nem vagyok hajlandó olyan funkció kialakításáért fizetni, ami jelenleg is működik az oldalon.
Mi történt ebben az esetben?
A projekt úgy épült volna fel, hogy egy létező honlap átalakítást kellett volna elkészítenünk, ami az ügyfél szemüvegén keresztül egy „új sablon” egyszerű felhúzása lett volna. Beszélgetésünk közben kiderültek azonban olyan ígények, mint
- sales szemléletű oldalszövegezés
- a személyes márkájának egy markáns szín „kikeverése”
- az oldal teljesen új alapokra helyezése
- az oldal ergonómiájának teljes kialakítása
- …stb
Láthatjuk, hogy igazából „csak ez, meg csak az” lett volna ebben a projektben, ami az ügyfél szerint bagatel dolgok, minimális erőforrás szükséglettel. Szerintünk pedig egy komplett weboldal nulláról való felépítése, amiben annyi „közös / ismerős” lett volna a régi oldallal összevetve, hogy ugyanaz a domain név (értelemszerűen), ugyanarról szól (értelemszerűen), ugyanúgy van benne blog kialakítva, ugyanúgy elhelyezünk benne intelligens kereső opciót és így tovább…
A honlap átalakítás nem ezt jelenti
Nagyon fontos letisztázni, hogy amikor megbízunk egy kreatív ügynökséget azzal a céllal, hogy átalakítsa, újra felépítse a honlapot, akkor az minden esetben olyan, mintha a nulláról kellene újra felhúzni az egészet. Tulajdonképpen tényleg ez történik. Nézzük az „intelligens kereső” funkciót példának az iménti megbízásban.
Teljességgel megértjük, hogy ez már létezik a meglévő oldalon. Viszont ilyen esetben, amikor nem a meglévő oldalba „nyúlunk” bele, hanem egy teljesen új alapot kell létrehozni, akkor teljesen mindegy, hogy mi volt vagy mi nem volt a meglévő oldalon. Nem lemásoljuk, ami volt, hanem újra felépítjük azt a lehető legoptimálisabb működés végett.
Szóval honlap átalakítás szempontjából nem számít bele az árba, hogy ez meg ez a funkció már működik a régi oldalon, amikor egy új oldal elkészítésére kapunk megbízást. Ez egy nagyon lényeges pontj, ugyanis ha ezt a különbséget nem értjük meg, akkor valóban csodálkozni fogunk azokon az árajánlatokon, amiket normális ügynökségek kiküldenek nekünk.
Mit jelent valójában a honlap átalakítás?
A honlap átalakítás azt jelenti, hogy van már egy meglévő oldalunk, ami vagy jól működik vagy nem. Az oldalunknak vagy van egy markáns brand alapú stílus összetétele vagy nincsen. A meglévő oldalunknak vannak szimpatikus és jól működő funkciói és vannak olyanok, amikre szükségünk lenne.
Van egy alapunk, amin szeretnénk változtatni.
Lakásvásárláskor sem mondod az eladónak, hogy te nem vagy hajlandó fizetni a konyháért, mert neked már van a mostani otthonodban is…
Viszont egy ilyen projekt keretében a teljes oldalt a nulláról kezdjük újra felépíteni előre meghatározott szempontok (stílus, marketing, sales, SEO…stb.) alapján. Ráadásul mindezt egy teljesen „üres” alapon sokkal hatékonyabb kivitelezni, mintha a meglévőt kellene kompromisszumok árán foltozgatni (azt úgy hívjuk: oldal bővítése).
A tervezési és kreatív fázis minden lépésén ugyanúgy végig kell menni, mint ahogyan a kivitelezés is 100%-os kihasználtságon pörög a folyamat közben. Hiába hívjuk „átalakításnak”, attól még fel kell szednünk a padlót, meg kell terveznünk, újra kell burkolnunk…stb.
A honlap átalakítás tulajdonképpen azt jelenti, hogy „kérek egy új honlapot”. Viszont „mutatóba” ott van a már meglévő oldalam…